Web usability review s2160498

Ik heb de website bekeken van s2160498 welke gemaakt is als tussenopdracht voor het vak Webdesign van de faculteit Letteren (Rijksuniversiteit Groningen) Deze website gaat over 'De loeiende koe', een biologisch restaurant in Lotjelollum De link naar de website vind je hier

Website s2160498

Bladspiegelindeling

Er is allereerst goed gebruik gemaakt van een consistente lay-out. Elke pagina heeft een header, een menu, een footer, een middendeel met tekst. Aan de linker en rechter kant van het middendeel zijn plaatjes te zien. Ook zijn op elke pagina de contactgegevens zichtbaar. De gehele website is links uitgelijnd, dit ziet er wat vreemd uit omdat het niet symmetrisch weergegeven wordt op het scherm.

Scanbaarheid van de teksten

Op alle pagina's (behalve de contactpagina) is duidelijk gebruik gemaakt van rode kopjes in de teksten. Dit maakt het voor de lezer makkelijk om snel te scannen waar de tekst over gaat en te zoeken naar de gewilde informatie. Misschien had er op de contactpagina nog wat meer kopjes toegevoegd kunnen worden, zoals een kopje voor 'reserveringen', 'e-mail' en 'route'. Daarnaast staat er niet te veel tekst op de pagina's wat de leesbaarheid ook ten goede komt.

Mate van 'happy talk'

De teksten zijn toegespitst op de doelgroep, een brede groep mensen die graag biologisch uit eten willen gaan; jong en oud. De teksten hebben een enthousiaste ondertoon en zijn direct gericht op de lezer (u!). Dit maakt de tekst leuk om te lezen en de lezen wordt direct aangesproken én enthousiast gemaakt om te gaan eten bij 'De loeiende koe'. Ten slotte is alle tekst die op de pagina's staat ook functioneel en is er in die zin dus geen sprake van happy talk, vrijwel alle zinnen bevatten zinnige informatie.

Duidelijkheid belangrijkste termen

Alle belangrijke termen zijn op elke pagina weergegeven in het rood en in een kopje. Dit maakt het scannen voor de lezer makkelijker, zoals al eerder besproken. Verder geeft het menu ook duidelijk de belangrijkste termen weer en begrijpt de lezer wat er onder elke menu-optie te vinden zal zijn; ook dit vergemakkelijkt het lezen van de site.

Goed/slecht design

Ik vind het gekozen kleurenpalet (zalmroze, verschilende tinten groen en blauw, en rood) niet geheel goed gekozen. De opdracht gaf aan dat er gebruik moest worden gemaakt vaan elegante en rustige kleuren; dit is niet helemaal terug te vinden op deze site. Zo passen de kleuren niet bij elkaar, is de achtergrond wat druk en donker (ook door het gebruik van bloemetjes) en wordt het geheel wat druk. Het middendeel met tekst is echter wel fijn leesbaar mede door het kleurgebruik, zwart/wit met rood leest makkelijk en schrikt de lezer niet af. Het was misschien beter geweest om, ook met het oog op de opdrachtomschrijving dit rustige kleurenpalet in de gehele site door te zetten.

Gebruiksvriendelijkheid navigatie

De menu-opties zijn duidelijk te lezen en zijn duidelijk anders dan de gewone tekst door onder andere het kleurgebruik. Daarnaast is het voor de lezer ook duidelijk op welke pagina hij/zij is, doordat de actieve pagina in de het menu een net iets andere kleur heeft. Hier had misschien nog meer onderscheid in gemaakt kunnen worden. Het menu zelf is ook op een logisch plek geplaatst.

Klikbaarheid van de links

Naast de al genoemde links in het menu, welke goed klikbaar zijn, is er nog de link naar het onderhoudshandboek te vinden op de index-pagina. Deze is onopvallend, zoals wenselijk maar wel zichtbaar als link door de onderstreping.

Onderwerp duidelijk in homepage

Het onderwerp is op het eerste gezicht niet duidelijk op deze website, het lezen van de tekst is nodig om het doel van de site te begrijpen. Door in plaats van bloemetjes bijvoorbeeld eten op de achtergrond te zetten was dit bijvoorbeeld meteen een stuk duidelijker. Ook had er op de homepage gebruik kunnen worden gemaakt van meer plaatjes van eten of iets dergelijks. Wel blijkt uit het menu wel enigzins meteen dat het om een restaurant gaat, door onder andere de 'Menu'-optie.